МЕТОДИКА СЕНСОРНОЇ КОРЕКЦІЇ ДЛЯ ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ
Загальні особливості сприйняття при аутизмі
Відмінною рисою поведінки при аутизмі є неоднозначна реакція на різні сенсорні стимули. Це сприяє утворенню ряду особливостей, таких як: боязнь гучних звуків і яскравих спалахів, прагнення тактильного контакту з різними побутовими речами, боязнь людних місць, істерика, лабільність емоцій у відповідь на стимул, стереотипні дії і паталогічні рухи.У слідстві, аномалії сприйняття можуть викликати сильне занепокоєння, яке, в свою чергу, тягне за собою обсесивну або компульсивну поведінку, а також соціальні та комунікативні проблеми – побічні проблеми розвитку. Серед загальних особливостей сприйняття варто відзначити такі:
- Периферійне сприйняття. Люди з аутизмом здатні вловлювати інформацію побічно.
- Непостійне сприйняття. Можуть виникати відмінності при сприйнятті одного і того ж предмета з плином часу.
- Сенсорне перевантаження. Люди з аутизмом дуже уразливі при надмірному впливі подразників (тривала гучна музика, спалахи, феєрверки).
- Гіперчутливість.
- Гіпочутливість.
- Тривала обробка інформації.
- Фрагментарне сприйняття. Через цю особливість люди з аутизмом часто не здатні сприймати цілісний образ і можуть аналізувати лише ті деталі, які привернули їхню увагу.
- Сплутаність у визначенні головної та побічної інформації.
Варто зауважити, що основна особливість сприйняття при аутизмі – це гіпо / гіперчутливість. Варто детально вивчити сприйняття при кожному виді сприйняття, так як призначення сенсорної корекції несе в собі абсолютно протилежний характер.
Особливості сприйняття у гіперчутливих дітей з аутизмом
Гіперчутливість – часте явище при аутизмі. Почуття і сприйняття при цій особливості загострюються, тому стимули можуть наносити неприємні і болючі відчуття. При гіперчутливості виникають такі особливості сприйняття:
- Складнощі в роботі з дрібними предметами, порушення дрібної моторики.
- Слабкий вестибулярний апарат.
- Слабка координація власних рухів.
- Чутливість до запахів, через що виникають труднощі при спілкуванні з людьми і відвідуванні громадських місць.
- Дискомфорт при вживанні твердої, ароматної їжі з яскраво вираженим смаком.
- Дотики можуть заподіювати біль і дискомфорт.
- Проблеми з миттям і розчісуванням голови.
- Перевага строго визначених предметів одягу і тканин.
- Особлива чутливість до звуків, наприклад, здатність чути розмову на відстані.
- Однаково сильне сприйняття всіх звуків, в тому числі фонового шуму, що часто веде до проблем з увагою.
- Спотворений зір: об’єкти і світлі кольори можуть здаватися рухомими.
- Легше і приємніше фокусуватися на якійсь частині, ніж на цілому об’єкті.
Особливості сприйняття у гіпочутливих дітей з аутизмом
Гіпочутливість є протилежним станом, вона характеризується недостатньою чутливістю. Серед особливостей:
- Необхідність гойдатися, кружляти або повертатися, щоб відчути щось.
- Такі діти можуть стояти дуже близько до інших, тому що не можуть оцінити відстань між людьми.
- Деякі люди взагалі не відчувають запахів і не сприймають різкі аромати.
- Можуть лизати предмети, щоб краще розуміти, з чого вони зроблені.
- Можуть їсти неїстівні предмети: землю, траву, пластилін.
- Сильно стискають людей в обіймах, роблять це заради відчуття сильного тиску на шкіру.
Особливості обладнання, придатного для всіх видів чутливості
- Портрет емоцій.Цей тренажер спрямований на розвиток розуміння у дітей з аутизмом різних емоцій інших людей. В силу захворювання страждає емоційно-вольова сфера, що веде до того, що дитина сама не виявляє емоції, а також не може розрізняти емоції оточуючих. Тренування проходить на базі основ міміки. дитинавивчає емоції конструюючи їх на полотні із зображенням обличчя. Це допомагає їй вивчити особливості реагування оточуючих на його вчинки, що в подальшому сприяє соціалізації.Цей портрет займає ключову роль в навчанні дітей з аутизмом і допомагає їм зрозуміти емоції. “Як ти себе почуваєш? Якийу тебе настрій?”, “Як ти думаєш, як ВІН себе почуває?” Всі ці теми можливо деталізувати і візуалізувати. У терапії цей портрет може виступати як канал комунікації. Також це інструмент для підвищення емоційної грамотності дітей.
- Гра “Циркові слоники”.Ця гра відмінно підходить для дітей з аутистичним спектром. Мета гри полягає в розвитку дрібної моторики, почуття балансу і навчанні дитини різним квітам і функцій предметів. Елементи пофарбовані в основні кольори. Слоники одного розміру. Можливі багаторівневі і варіативні укладання блоків. При таких вправах, дитина мимоволі вивчає закони симетрії і балансу. Навички усного рахунку додаються. “Гра” “Циркові слоники” “розвиває конструктивну і ігрову діяльність дитини, моторне планування, вміння знаходити рівновагу і будувати стійкі конструкції. Сприяє засвоєнню понять сенсорних еталонів (колір, розмір), елементарних математичних умінь (навички рахунку). Варіанти гри безмежні, залежать від фантазії дорослого і дитини, цілей і завдань роботи, що є великим плюсом, адже її можна застосовувати на базі вже наявної корекції. Таким чином, під час гри відбувається: зорова і тактильна стимуляція, розвиток навичок дрібної моторики, вивчення сенсорних еталонів.
- Дзеркало емоцій.Якщо в разі заняття з портретом емоцій дитина конструювала і вивчала канони міміки обличчя відповідно до емоційним станом, то дзеркало емоцій призначене для того, щоб вона могла їх відтворити. Для дитини з аутизмом це не гра, а серйозне тренування. На дзеркалі, з боків, представлені картинки з різними емоційними станами та описом. Тренування проходить під керівництвом і коментарями психолога. Мета дитини – відтворити ту емоцію, яку вона відчуває, вибравши її з описаних зображень на дзеркалі. Таким чином, до дитини доносять розуміння і значення емоцій, а також загартовують її емоційно-вольову сферу. Дитина вчиться розрізняти емоції і коригувати свою поведінку, а також соціалізується. Це дзеркало виготовлено з міцного пластику, на ньому нанесені зображення відомих дітям тварин, персонажів мультфільмів, які висловлюють різні емоції. Діти так люблять показувати “пики” в дзеркалі, а тут дитині пропонується співвіднести свій емоційний стан із зображенням на дзеркалі.
Комплектація сенсорної кімнати для гіперчутливих дітей з аутизмом
- Кольорова панель для розвитку.Панель відома по всьому світу і неодноразово отримувала позитивні відгуки від психологів, які займалися корекцією аутизму. У світлі аутичного спектру слід виділити такі властивості цвітної панелі: програма забезпечує зорову і звукову стимуляцію сенсорних систем. Панель повільно змінює колір, створюючи заспокійливу атмосферу з музичним супроводом. Використовувані кольори – приглушені, а матове скло розсіює світло і зменшує відблиски без мерехтіння. В програму входять ігри на знаходження відповідностей і звірки, можливе регулювання рівнів складності вправ. Ігрові режими розвивають когнітивні функції і сенсомоторну сферу дитини: сприйняття кольорів, пам’ять, мислення, увагу. Завдяки музичним ефектам Панель може бути використана в корекційній роботі мнемічних процесів (запам’ятовування, відтворення інформації), а також сприяє формуванню зорово-моторної координації і стратегій вирішення завдань. Все це сприяє успішній корекції захворювань аутистичного спектру.
- Шнурівка-кубики «Веселі картинки». Гра володіє розвиваючими властивостями в області дрібної моторики і відмінно підходить гіперчутливим дітям, так як має нейтральний забарвлення, ненавясчівий запах і текстуру. Виконана з дерева. Гра вважається одним з найефективніших способів розвитку когнітивних функцій у дітей з аутизмом.Шнурівки розвивають: сенсомоторну координацію; дрібну моторику рук; розвивають просторове орієнтування; сприяють розумінню понять “вгору”, “вниз”, “вправо”, “вліво”; формують навички шнурування, зав’язування шнурків в бант і ін .; сприяють розвитку мовлення. В іграх з шнуруванням також розвивається окомір, увагу, відбувається зміцнення пальців і всієї кисті руки (дрібна моторика), а це, в свою чергу, впливає на формування головного мозку і становлення мови.
Комплектація сенсорної кімнати для гіпочутливих дітей з аутизмом
- Обтяжена сенсорна ковдра. Ковдра допомагає заспокоїтися і заснути гіпочутливим дітям. Через цю особливість діти постійно вимагають тактильного контакту, і не відчувають звичні, для більшості, стимули. Через це гіпочутлива дитина з аутизмом буде неспокійною, дратівливою, виникнуть проблеми зі сном. Обтяжена сенсорна ковдра компенсує недолік чутливості. Дитина «знаходиться в обіймах», заспокоюється, легко засинає. Ковдра всередині має спеціальний наповнювач – пластикові гранули – яким наповнені мішечки, зашиті в тканину, воно приймає форму тіла і посилює тиск. Це дає відчуття комфорту і масажу. Теплі “обійми” ковдри роблять нас щасливими – тіло, відчувши комфорт, виробляє не тільки мелатонін, гормон сну, але і серотонін, гормон щастя. Ковдра-трансформер складається з частин, які можна розстебнути і використовувати як окремі елементи. Наприклад, як шарф, пояс, або наколінний обтяжувач.
- Заспокійливий вібруючий олівець. Завдяки вібрації на олівці, стало можливим утримувати увагу дитини на певному завданні. Крім того, вібрація має заспокійливі властивості. Олівець має ніжну вібрацію, яка стимулює руку не заважаючи письму. Вібрація, текстура і вага можуть допомогти збільшити увагу і концентрацію, поліпшити м’язову пам’ять, нормалізувати швидкість написання, збільшити силу натискання і гнучкість руки. Гіпочутливій дитині з аутизмом необхідний постійний стимул, так як звичайні подразники не несуть для нього ніякої цінності та інформації. Використовуючи подібний інструмент, можна навчати дитину і збільшити якість цього навчання. Іноді буває складно посадити дитину за подібне заняття. Але якщо впливати на тактильні відчуття, можна не тільки привернути її увагу, а й зацікавити на тривалий час.
- Сенсорна сухостираєма дошка.Подібний інструмент буде дуже дієвим в процесі навчання і гри. Завдяки тому, що напис світлодіодий, увагу дитини буде завжди залучено до дошки. Дитина також висловить бажання випробувати подібне правопис, адже технологія цієї дошки є найсильнішим стимулом. Крім того, що написи відрізняються від звичайних і привертають увагу, прати їх можна будь-якими сухими предметами, що значно спрощує завдання, економить час, і не може не зацікавити дитину. Діодну дошку використовують в навчальних, корекційних, розвиваючих і ігрових цілях. Робота з діодною дошкою сприяє розвитку концентрації уваги, підвищенню мотивації у формуванні та засвоєнні навичок письма, читання, малювання, розвиває зорово-моторну координацію і дрібну моторику. Написи на дошці світяться, наносяться від руки спеціальним маркером і легко стираються серветкою. Залежно від кольору підсвічування, змінюється колір написаного (рукописний неон). Дошка є базою для безлічі корекційних програм, але найкраще підходить для дітей з аутистичним спектром.
- Темна сенсорна кімната.Цей вид кімнати є переносним і легко вписується навіть в невеликих приміщеннях. Усередині сенсорна кімната обладнана різними світлодіодними матеріалами, які служать як стимули і мають заспокійливі властивості. Гіпочутливим дітям буде комфортно в такій обстановці, вони зможуть розслабитися. Завдяки такій технології стало можливим проводити психологічне розвантаження для дітей з аутизмом, що в подальшому сприятливо позначається на їх психічний стан і на корекції когнітивних функцій. Головною функцією кімнати є розслаблення, стабілізація психоемоційного стану, що є базою для корекції та реабілітації. Стимули, які знаходяться в кімнаті, мають вплив на всі органи чуття. Найчастіше в подібних кімнатах знаходяться: світлозвукові панелі, інтерактивні системи, фіброоптичні вироби, повітряно бульбашкові труби і лампи, а також м’які пуфи або підстилки. Діти люблять грати і відпочивати в таких кімнатах, але при грамотному напрямку психолога, дітям буде комфортно вивчати певні факти і займатися розвиваючими іграми. У кімнаті буде комфортна обстановка для підтримки гармонійного стану гіпочутливої дитини з аутизмом.
Деяке обладнання рекомендується використовувати і в домашніх умовах, наприклад, ковдру з навантаженням. Також важливо не перевантажувати дитину. Одне заняття можна присвятити вивченню поняття «емоції», такі – розвитку дрібної моторики, потім – заняття математикою, читанням, листом. Важливо поступово соціалізувати дитину і іноді використовувати групові заняття. Важливо звертати увагу і на фізичний стан дитини і ряд властивих йому психосоматичних симптомів, тому всі заняття варто планувати виходячи з цього аспекту. Також, в профілактичних цілях, повторюйте діагностику дитини самостійно.